Skip to content

The Trail Way

(tidligere Art Trail) Sammen skal kultur- og reiselivsnæringen utvikle et opplevelseskonsept som byr på kultur- og naturopplevelser langs Nordlandsbanen

På sporet av gode kulturopplevelser

The Trail Way (tidligere Art Trail), med Sense of North AS i spissen, skal sørge for høykvalitets kultur- og naturopplevelser langs Nordlandsbanen. Kunnskapsparken Helgeland er engasjert som prosessledere i prosjektperioden 2023-25.

For partnere i prosjektet er målet flere besøkende og økt omsetning. For lokalsamfunnene er det flere bein og stå på, og økt verdiskaping i regionen. Dette prosjektet skal tilby opplevelser langs toglinjen på Nordlandsbanen fra Majavatn til Bodø. Opplevelsene kan bookes som en del av togreisen nord eller sør på dagtoget, eller for gjester som kommer reisende i bil. 

Book en digital guide til Rabothytta eller gå Sjøgato i Mosjøen mens du hører sagnet om Heming Unge

Opplevelsespakkene for togstasjonene Trofors, Mosjøen, Bjerka, Mo i Rana og Lønsdal er utformet, og det jobbes i vinter med detaljer før de legges ut klar til booking fra lørdag den 3. februar 2024. Her blir det både byvandring med kultur og historisk formidling via audioguide i byene, og tematiske utflukter med laksefiske og aktivitet i elvene fra Trofors, samisk levemåte nord for Mo i Rana, geopoetisk vandring på Storjord, og fottur til signaturbygget Rabothytta ved NordNorges tak, Okstindan.

Ta kontakt med Maylinn hos Kunnskapsparken Helgeland for å få vite mer, og ved ønsker om å bidra i prosjektet. Se kontaktinfo på siden her. 

 

Relevante artikler i forbindelse med The Trail Way:

 

Prosjektets organisering og prosjektperiode

Prosjekteteier er selskapet Sense of North AS som eies av Nordland Teater. Prosjektet er organisert med en markedsgruppe som vil gi retning til prosjektet og deltakende partnere som skal levere innhold og opplevelser gjennom prosjektet. For hver togstasjon er det organisert arbeidsgrupper som jobber med opplevelsespakken fra den enkelte togstasjon. 

Prosjektet er i hovedfasen med varighet fra januar 2023 – mars 2025. Opplevelsespakkene utarbeides og lanseres salgsklart sammen med lansering av program for Bodø 2024 den 3. februar 2024. 
Art Trail skal tilby opplevelsene langs toglinjen mellom juli – august

Høsten 2024 – våren 2025 er det tid for evaluering og videreutviklingsarbeid for å se på hvordan prosjektpartnere kan ta med seg dette arbeidet videre etter prosjektperioden.  

Finansiering

Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.